Met RE-BELLE bracht beeldend kunstenaar Maria Roosen van 14 april t/m 25 augustus '24 kleurrijke, eigentijdse accenten aan in de Grote Kerk Breda. Haar poëtische, krachtige en rebelse werken reageerden op de monumentale ruimte.
De bijzondere verhalen en symboliek die sinds eeuwen in het monument aanwezig zijn werden belicht aan de hand van negen kleurrijke werken.
Kleurrijke accenten
Voor de oplettende bezoeker zijn ze nog steeds zichtbaar in de lichte, bijna serene Grote Kerk Breda: fragmenten van de diepe kleuren die ooit het rijke interieur sierden. Bijna vier eeuwen geleden verdwenen ze na de Tachtigjarige Oorlog onder een witte kalklaag. De internationaal bekende kunstenaar Maria Roosen bracht de kracht van kleur terug in het monument tijdens haar solopresentatie RE-BELLE.
Tools for feelings
‘Tools for feelings’ noemt Maria Roosen haar sculpturen, aquarellen en tekeningen; gereedschap om gevoelens mee uit te drukken. Die gevoelens zijn voor iedereen herkenbaar en worden opgeroepen door wezenlijke menselijke ervaringen: het wonder van vruchtbaarheid, geboorte en leven, de kleur en kracht van groei en bloei, de energie van liefde en ontmoeting, maar ook het proces van rouw en verlies. Terugkerende motieven in haar werk zijn onder meer trossen bessen, melkkannen, bouwstenen, halskettingen en rozenkransen, ladders en borsten. Ze werkt graag met glas, een materiaal dat van nature een zekere vloeibaarheid en transparantie heeft. Glas is gestolde energie, kwetsbaar en sterk net als het leven en de liefde zelf. Maar ze gebruikt ook hout, textiel en andere materialen.
Glas is als 'gestolde energie'; kwetsbaar en sterk net als het leven en de liefde zelf. Maria RoosenBeeldend kunstenaar
In haar installatie Fruits of Love in de Prinsenkapel – boven de grafkelder van de Nassaus, de voorvaderen van de Nederlandse koninklijke familie – combineert Roosen gekleurd glaswerk met verse granaatappels en citroenen die gaan verkleuren en verschrompelen in de tijd en zo de vergankelijkheid van het leven tonen.
Ook presenteert ze Shelter 2, een installatie waarin je als in een Baboesjka in kunt schuilen. Een plek om je even terug te trekken, voor rust en bezinning. Deze kapel voor één persoon is aan de buitenkant zwart gebrand en van binnen van onbeschilderd hout; warm, natuurlijk en beschermend.
Ook werd Turn Magdalena Turn! getoond; eenzelfde soort sculptuur met banen van kleur en gefreesde lijnen die langs het ’lichaam‘ naar beneden golven, verwijzend naar hoe Maria Magdalena, de vrouw die een van de discipelen van Jezus en misschien ook zijn geliefde en weldoener was, vaak wordt afgebeeld: met lang, loshangend haar. De tegenstelling tussen beide sculpturen vormen een mooi contrast tussen rouwen, naar binnen gericht zijn, en hoop, gericht op de buitenwereld. Thema’s die ook al eeuwenlang in de geschiedenis van de Grote Kerk Breda een rol spelen.
Nieuwe perspectieven
Vanaf 2024 start Grote Kerk Breda met ‘Nieuwe perspectieven’, een jaarlijkse solopresentatie van een hedendaagse kunstenaar die met diens werk een dialoog aangaat met de gelaagde verhalen van de kerk. ‘RE-BELLE’ is de eerste presentatie in deze reeks.
Over Maria Roosen
Maria Roosen studeerde aan het Moller Instituut (1976-1981) in Tilburg en aan de kunstacademie (1981-1983) in Arnhem. Werk van Roosen was te zien in onder meer Vleeshal (Middelburg), Yokohama Triënnale (Yokohama, Japan), Singer Laren, Kunsthal KaDe (Amersfoort), Museum Dhondt Dhaenens (Deurle, België), het Groninger Museum, Museum van Hedendaagse Kunst (Gent), Museum Voorlinden (Wassenaar) en het Rijksmuseum Amsterdam. Samen met Marijke van Warmerdam en Marlene Dumas vertegenwoordigde Maria Roosen Nederland op de Biënnale van Venetië in 1995.
ONTDEK BREDA
Laat je voor of na jouw bezoek aan de Grote Kerk Breda verrassen door al het overige dat de stad je te bieden heeft en voel je welkom in het gastvrije Breda. Meer info, inclusief informatie over overnachten, vind je hier.
RE-BELLE werd mede mogelijk gemaakt door de Rabo Kunstcollectie, de Rabobank Breda Amerstreek en de Gemeente Breda: