RE-BELLE
de kracht van kleur

Solopresentatie Maria Roosen

RE-BELLE – de kracht van kleur

Met RE-BELLE brengt beeldend kunstenaar Maria Roosen kleurrijke, hedendaagse accenten aan in het monumentale interieur van de Grote Kerk Breda.

Zondag 14 april t/m zondag 25 augustus 2024: solopresentatie RE-BELLE van internationaal bekende kunstenaar Maria Roosen in de Grote Kerk Breda.

Praktische info

14 april t/m 25 augustus
Ma – Za: 10 tot 17 uur
Zo: 13 tot 17 uur

Gratis toegang

Tip: De kerk is soms gesloten i.v.m. evenementen. Check voor een bezoek altijd even onze agenda.

Kleurrijke accenten

Voor de oplettende bezoeker zijn ze nog steeds zichtbaar in de lichte, bijna serene Grote Kerk Breda: fragmenten van de diepe kleuren die ooit het rijke interieur sierden. Bijna vijf eeuwen geleden verdwenen ze onder een witte kalklaag toen de kerk na de turbulente Tachtigjarige Oorlog in protestantse handen viel. Nu brengt de internationaal bekende kunstenaar Maria Roosen vanaf 14 april de kracht van kleur terug in de kerk tijdens de solopresentatie RE-BELLE.

Foto: Regenboog (Smile), Maria Roosen 2015

Tools for feelings

‘Tools for feelings’ noemt Maria Roosen haar sculpturen, aquarellen en tekeningen: gereedschap om gevoelens mee uit te drukken. Die gevoelens zijn voor iedereen herkenbaar en worden opgeroepen door wezenlijke menselijke ervaringen: het wonder van vruchtbaarheid, geboorte en leven, de kleur en kracht van groei en bloei, de energie van liefde en ontmoeting, maar ook het proces van rouw en verlies. Terugkerende motieven in haar werk zijn onder meer trossen bessen, melkkannen, bouwstenen, halskettingen en rozenkransen, ladders en borsten. Ze werkt graag met glas, dat van nature een zekere vloeibaarheid en transparantie heeft. Ze ziet dit materiaal als ‘gestolde energie’; kwetsbaar en sterk net als het leven en de liefde zelf. Maar ze gebruikt ook hout, textiel en andere materialen.

Foto: Paren, Maria Roosen 2002

RE-BELLE in de Grote Kerk Breda

Met RE-BELLE reageert Roosen met haar poëtische, krachtige en rebelse werken op de monumentale ruimte van de kerk en de bijzondere verhalen en symboliek die sinds eeuwen in de Grote Kerk Breda aanwezig zijn. Ze brengt de kracht van kleur weer terug in het monument.

Zo combineert ze in haar installatie Fruits of Love in de Prinsenkapel – boven de grafkelder van de Nassaus, de voorvaderen van onze koninklijke familie – gekleurd glaswerk met verse granaatappels en citroenen die gaan verkleuren en verschrompelen in de tijd en zo de vergankelijkheid van het leven tonen.

Ook presenteert ze Shelter 2, een installatie waarin je als in een Baboesjka kan schuilen. Een plek om je even terug te trekken, voor rust en bezinning. Deze kapel voor één persoon is aan de buitenkant zwart gebrand en van binnen van onbeschilderd hout; warm, natuurlijk en beschermend.

In de solopresentatie vormt deze Shelter 2 een duo met Turn Magdalena Turn; eenzelfde soort cocon met banen van kleur en gefreesde lijnen die langs het ’lichaam‘ naar beneden golven, verwijzend naar hoe Maria Magdalena, de vrouw die een van de discipelen van Jezus en misschien ook zijn geliefde en weldoener was, vaak wordt afgebeeld: met lang, loshangend haar. De tegenstelling tussen beide sculpturen vormen een mooi contrast tussen rouwen, naar binnen gericht zijn, en hoop, gericht op de buitenwereld.

Thema’s die ook al eeuwenlang in de geschiedenis van de Grote Kerk Breda een rol spelen.

Foto: Fruits of Love, Maria Roosen 2017.

Over Maria Roosen

Maria Roosen studeerde aan het Moller Instituut (1976-1981) in Tilburg en aan de kunstacademie (1981-1983) in Arnhem. Werk van Roosen was te zien in onder meer Vleeshal (Middelburg), Yokohama Triënnale (Yokohama, Japan), Singer Laren, Kunsthal KaDe (Amersfoort), Museum Dhondt Dhaenens (Deurle, België), het Groninger Museum, Museum van Hedendaagse Kunst (Gent), Museum Voorlinden (Wassenaar) en het Rijksmuseum Amsterdam. Samen met Marijke van Warmerdam en Marlene Dumas vertegenwoordigde Maria Roosen Nederland op de Biënnale van Venetië in 1995. Tijdens RE-BELLE in de Grote Kerk Breda is ook werk van Roosen te zien bij Saatchi Gallery in Londen t/m 14 mei en Kasteel het Nijenhuis in Heino/Wijhe t/m 9 juni.

De solopresentatie RE-BELLE in de Grote Kerk Breda is gratis toegankelijk en wordt mede mogelijk gemaakt door de Rabo Kunstcollectie en de Rabobank Breda Amerstreek.

Foto header: Widow 1, Maria Roosen 2017, bruikleen Rabo Kunstcollectie. Portret Maria Roosen: foto Sanne de Wilde.